Ateneul Roman

Ateneul Roman

Seara, cer senin, clar de luna…trafic pe Victoriei, lume grabita spre casa de la servici… dar stai, stiu ca ma asteapta „copilul” la Ateneu. I-am promis ca o iau la Ateneu si ma tin de cuvant, ce mult o sa ii placa 🙂 Era in fata cladirii, ne-am intalnit si am intrat. Holul impozant, coloanele mari de marmura rosiatica, decorul incaperii, statuia lui Enescu, cele 4 scari in spirala care duc spre sala principala de sub cupola, podeaua alunecoasa, totul sclipind, tavanul decorat in relief, cu o combinatie de culori care in mod normal ar fi total nepotrivita, dar aici parca totul se imbina armonios…intr-adevar, o opera a arhitecturii romanesti cel putin.

Urcam in sala principala, scaunele de o culoare rosie sangerie mi-au amintit de Theatre des Vampires din Cronicile Vampirilor…acele loje comode in care parca il vedeam pe Lestat savurand spectacolul funebru de pe scena… o scena mica, pazita in spate de o cortina de catifea, de aceeasi culoare rosie sangerie, care cadea somptuos si avea o bandelora aurie cu harpe… tavanul…cel mai frumos lucru de la acea sala. Dupa ce iti plimbi privirea pe fresca ce inconjoara sala si care infatiseaza istoria Romaniei de la romani pana la regi in cateva secvente, ajungi la piece de resistance…tavanul… trecand peste figurile leilor (cred) vezi numele poetilor, scriitorilor, artistilor Romaniei, de la Eminescu pana la Negruzzi, pentru ca putin mai jos, tot de jur imprejurul salii, sa vezi numele tuturor stiintelor care pasionau lumea de acum cateva sute de ani, de la astronomie pana la fizica si matematica…

Luminile se sting usor, dar nu complet si cele trei nimfe cu instrumentele lor muzicale (viola, vioara si violoncel) apar pe scena… si totul incepe… sunetele lor parca se cearta, parca se impaca, parca se iubesc… totul intr-o armonie perfecta. Corpurile lor danseaza desi stau pe scaun, iar respectivul instrument muzical parca face parte din corpul lor, atat de natural pare…

Dupa o scurta pauza… un alt vis muzical… Mozart, tot cele trei nimfe, dar de aceasta data acompaniate de pian… de un zeu care canta la pian… aceeasi cearta, aceeasi impacare, aceeasi iubire, de asta data intre cele trei si pianul sau… cu toate astea nimic nu este distorsionat, nimic nu face nota discordanta… totul pare atat de natural… pentru mine acel pian a fost momentul culminant al serii.

Nu mai pot sa explic, trebuia sa fiti acolo…

Pe langa extazul pianului, ceea ce mi-a adus multa bucurie a fost fericirea „copilului” (a se citi colegutza mea de camera pe care o alint „aia mica” pt ca este anul intai si exact ca un copil, asa cum eram si eu la varsta ei)… Ma bucur ca i-a placut, ca a fost incantata, ca a simtit muzica aceea superba, ca am putut sa ii arat un loc superb din Bucuresti.

In curand vom merge la balet…abia astept…

PS: Duceti-va la Ateneu, nu aveti ce pierde, decat de castigat…

3 gânduri despre „Ateneul Roman

  1. adelix spune:

    Vreau si eu la Ateneu! 😦 Foarte frumos ai descris.

    Sper sa prindeti o piesa frumoasa.Poate la Frumoasa idn padurea adormita mai aveti bafta,care e in decembrie pe 6.In rest nu cred a mai gasiti bilete.: D

  2. PELERINUL spune:

    Cu cativa ani in urma am nimerit din greseala la locul crimei . Stateam pe banca si-l priveam pe Eminescu . O aiurita m-a-ntrebat daca vreau sa primesc de pomana , pentru ca ea vrea sa-mparta . Am zis ca primesc , mi-era si putin foame . Am intins mana si…am primit intrarea la al iii-lea AN DE PELERINAJ al lui Liszt.
    Aiurita a intuit de ce aveam atunci nevoie. Chiar asa arata Ateneul , cum de altfel bine ai spus.

  3. lamya777 spune:

    multumesc de aprecier, consider ca daca esti in Bucuresti si nu inveti sa il cunosti atunci vei vedea doar mizeria din el, nu si locurile frumoase, asa cum este Ateneul.

Lasă un răspuns

